lördag 2 juni 2012

Min förlossning

När Alva kom till världen:

Jag blev igångsatt men inte för överburenhet utan pga konstant huvudvärk som blev sämre samt min ansiktsförlamning... Först gjordes 2 hinnsvepningar för att försöka få igång det på egen hand. Första 5 dagar innan (18/5) när vi var inne på förlossningen på kvällen pga min huvudvärk som blev värre unde dagen. Andra 2 dagar innan (21/5) när vi var på bedömning för igångsättning. Men det ville inte. Var öppen 1,5cm bara när vi kom för igångsättningen (23/5). Då satte dom en bard (ballong) för att vidga mig. Det gjorde konstant ont när den satt inne! Efter 4 timmar trillade den ut och jag var öppen 3 cm, tappen var då fortfarande 1,5-2 cm. Då tog dom hål på hinnorna. Fick regelbundna värkar. Öppnade mig 1cm till men tappen opåverkad. Dom ville sätta dropp, jag bad att kroppen skulle få prova själv en timme till. Det fick jag men inget hände. Värkstimulerande dropp, då blev värkarna kraftigare. Hittills hade jag inte haft nån smärtlindring. Nu bad jag om lustgas. Efter nån/några timmar (inget bra tidsperspektiv) så stod jag inte ut utan bad om den där förbannade EDA:n som jag INTE skulle ha.. Då hade jag haft ont i 10-11 timmar någonting. Med det värkstimulerande droppet öppnade jag mig i en rasande fart! Jag fick krystvärkar innan hon ens stod mot bäckenbotten, det var efter 14 timmar. Under krystandet fick jag mer smärtstillande. 1 timmes aktivt krystande senare var hon ute! Den 24 maj 01:46 föddes vår älskade Alva! Idag är hon 1 vecka och 2 dagar gammal! Mammas hjärta! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar