fredag 10 december 2010

Kommentarer

Besöket hos terapeuten gick bra. Har varit mycket nu så jag hade inte orkat läsa i boken så samma läxa kvarstår till nästa gång.

Läste precis ett gäng kommentarer till mitt förra inlägg. Kommer lägga ut två av dem i detta inlägg och sen ge lite svar på tal för ska jag vara helt ärlig så tyckte jag att dom var rent ut sagt korkade och verkade ganska tomma på intelligens.

Kommentar 1 av Anonym:

depression är ingen sjukdom, livet blir vad man gör de till. Ser man de dåliga, blir de dåligt. ser man de positiva så blir de positivt, simpelt

Kommentar 2 också av Anonym:
Man behöver ju inte överdriva när folk på säger att man inte borde vara ledsen på jobbet, man borde stanna hemma om man känner att man inte klarar av att möta omgivningen..
Man kan inte jämföra med astmatiker då de inte kan göra nått åt det och det är en fysisk sjukdom!
Det sprids inte heller som depression gör...
Stanna hemma istället för att sprida dålig stämning på jobbet så folk som inte har nått med saken att göra slipper lida.

Till anonym 1&2: Okej, om depression inte är en sjukdom, varför medicineras man för det då? Och varför kan man få läkarvård för det? Depression är inte bara att vara ledsen. Depression är en sjukdom!

Kopierat från http://www.depressionslinjen.com/default____87.aspx
Det finns både biologiska och psykologiska faktorer som påverkar uppkomsten av en depression. Under senare år har man talat mycket om signalsubstansernas viktiga roll för vårt psykiska välbefinnande. De signalsubstanser som brukar nämnas i samband med depression är serotonin, dopamin och noradrenalin. En obalans mellan signalsubstanserna kan leda till depression, ångestsjukdomar etc. Men även psykologiska faktorer påverkar. Akut och kronisk stress liksom för lite sömn under längre tid kan vara bidragande faktorer för den som har ett känsligt nervsystem. Även hormonell obalans kan vara en riskfaktor för depression.

Arvet är en annan viktig faktor. Den vars mamma eller pappa lidit av depressioner har sannolikt ett känsligare nervsystem och därmed en ökad risk att själv drabbas av sjukdomen. Det är därför extra viktigt för den med sådan disposition att ta hand om sig själv extra noggrant, inte utsätta sig för alltför hög stressnivå, se till att sova och äta regelbundet etc.

 
Sen kan man inte stanna inne för jämnan för att man lider av en depression. Någon gång måste man börja jobba igen. Men man kan inte säga till någon att man INTE FÅR vara ledsen på jobbet. Jag är inte konstant ledsen, jag försöker inte sprida dålig stämning. Men vissa dagar mår jag sämre. Då är jag ledsen. Det är inte så jävla lätt att låtsas må bra när man inte gör det. Och apråpå att se det positiva, det är inte heller så jävla lätt när det konstant har hänt negativa saker i mitt liv de senaste åren. Prova själva att rada upp förlust på förlust på förlust vettja. Sen skulle det vara intressant att veta hur en depression kan spridas? Sist jag kollade var det inte smittsamt... Dessutom borde folk skita i att fråga hur man mår om dom inte vill veta svaret. Sluta fråga av artighet!! Jag ska inte behöva ljuga om ni blir ledsna av att höra att jag mår dåligt. Skit då i att fråga istället.

Ni får gärna komma med kritiska kommentarer men jag skulle uppskatta om ni vågade stå för era åsikter och sätta ut era namn =)

3 kommentarer:

  1. Mycket klokt skrivet! Jag står fast vid det jag skrev tidigare.

    /Ssk Karin med grodan

    SvaraRadera
  2. Du skall få en utmaning av mig.
    Skriv 3saker som varit otroligt roliga iår, samt 3 roliga saker du hoppas på inför 2011. Detta skall vara 3 speciella tillfällen tex åka till Australien eller liknande
    Gör du detta så kommer du belönas

    SvaraRadera
  3. pundade kommentarerna av anonym (om depression) i föregående inlägg... vad arg jag blev och tycker så synd om dig som på första dagen åter på jobbet fick sådana kommentarer. Tyvärr finns det alltid personer utan empati som inte kan tänka sig in i andra människors situation. Man tycker ju att de iallafall kunde ha vett att hålla käften. Vill bara säga att du är en sån stark tjej och jag beundrar dig verkligen för hur du har handskat med alla dina motgångar och att du även tog dig tillbaks till jobbet fast det känns svårt att ta sig ur sängen på morgonen. Hoppas du har många fler på jobbet som ger dig stöd än som fäller dumma kommentarer iallafall. Många kramar gumman och God Jul

    SvaraRadera